Zostań instruktorem Nordic Walking
Wyprawa po zdrowie
Pomysł na prezent
Filmy instruktażowe
Korona Wielkopolski 2016/17

Podstawy Nordic Walking

Nordic Walking należy do najbardziej naturalnych form aktywność ruchowej, której uprawianie każdy z nas może rozpocząć spontanicznie. Jest to rodzaj rekreacji ruchowej wykorzystujący odpowiednią, energiczną technikę marszu, przy pomocy specjalnie do tego celu zaprojektowanych kijów

Specyfika chodu skandynawskiego polega na naprzemianstronnej pracy ramion do nóg oraz odpowiedniej technice wybicia powodującej zaangażowanie do pracy duże grupy mięśniowe górnej części tułowia.
  Dodatkowo otwarcie dłoni zamkniętej na rękojeści kijka ułatwia mocniejszą pracę ramion za biodro oraz wydłużenie fazy wybicia. Kije przytrzymywane są na specjalnie zaprojektowanych rękawiczkach, ułatwiających powrót ich do dłoni. W tym miejscu należy bezwzględnie zwrócić uwagę czy nie mamy do czynienia z kijami trekingowymi służącymi do marszów po górach. Zaopatrzone są one w pasek, bądź pół rękawiczkę ,które utrudniają odpowiednią pracę kijkiem, a jedynie zabezpiecza przed zgubieniem go w trudnych warunkach. Prawidłowy rytm chodu z kijkami wzmaga dłuższy krok oraz powoduje o wiele szybsze tempo marszu.

Chód skandynawski stosowany jest z powodzeniem w codziennym treningu sprawnościowym jak i rehabilitacji. Odpowiednia technika pracy kijkami powoduje odciążenie stawów kolan czy kręgosłupa, ułatwiając przemieszczanie się osób otyłych czy po endoprotezoplastyce stawów. Dzięki prawidłowej technice chodu i pracy kijków, angażujemy do pracy nie tylko dolną część ciała (jak w przypadku spacerów bądź joggingu), ale również wzmacniamy całą górną część ciała, zwiększamy ruchomość obręczy barkowej i zmniejszamy napięcie w okolicy szyi i klatki piersiowej. Często podczas treningów czy biegania zapominamy o ćwiczeniach górnej części tułowia, której wzmacnianie jest niesłychanie ważne dla prawidłowego funkcjonowania i biomechaniki naszego organizmu. Codzienna praca siedząca powoje wzmożenie sylwetki pleców okrągłych oraz protrakcję barków. Wysunięte barki powodują skrócenie przyczepów mięśni klatki piersiowej, a z czasem ich przykurczenie. Zaokrąglone plecy natomiast rozciągają mięśnie górnego odcinka pleców, które z czasem stają się niewydolne, zmniejszając stabilizację wzmacnianych struktur.

Ten „magiczny” spacer po zdrowie śladami Finów, pionierów Nordic Walking, łączy w sobie wszystko co najważniejsze w dbaniu o nasz organizm oraz promocję zdrowia i szeroko rozumianej profilaktyki. Jak wskazują fakty naukowe poprzez odpowiednią technikę marszu z kijami jesteśmy w stanie skonsumować około 400 kal./godz. (podczas normalnego marszu spalamy 280 kal./godz.). Podwyższona ilość spalonych kalorii związana jest ze zwiększoną ilością zaangażowanych grup mięśniowych, których łączna praca jest w stanie zużyć większą ilość zmagazynowanej energii. Tętno natomiast jest o 5-17 uderzeń na minutę wyższe (130/min w normalnym marszu). Według badań Instytutu Coopera z 2002 roku średnie zużycie energi podczas Nordic Walking może wzrosnąć od 20% do nawet 46% (w zależności od intensywności treningu). Średnie odciążenie z każdym wybiciem z kija o podłoże, może wynosić około 5kg. Co więcej dodatkowe dwa punkty podparcia z kijów sprawiają, że zwiększamy płaszczyznę podpacia, ułatwiając utrzymanie równowagi oraz optymalnego środka ciężkości.

Jeżeli do tego wszystkiego dodamy niezaprzeczalne walory towarzyskie podczas wspólnych treningów w grupie, ćwiczenia na świeżym powietrzu czy obcowanie z łonem natury, mamy do czynienia z niezwykle przyjemnym, skutecznym oraz niedrogim całorocznym treningiem.
Za pomocą kijów możemy poruszać się znacznie intensywniej, jednocześnie odczuwając mniejsze zmęczenie i obciążenie układu krążeniowo-odechowego. Dzięki technicznemu marszu opanowanego pod okiem instruktora, w bardzo szybkim czasie poczujemy różnicę w naszej posturze, kondycji oraz sprawności.

Wszystkie te zalety powodują Nordic Walking dzięki swoim dobroczynnym wpływom zarówno zdrowotnym jak i psychospołecznym zyskała ogromną rzeszę fanów na całym świecie, również w Polsce. Treningi NW mogą być świetną alternatywą dla osób z chorobami krążeniowymi, zwyrodnieniowymi czy po prostu dla osób znudzonych zatłoczonymi centrami fitness, pragnącymi spędzić trochę czasu z dala od zgiełku ulicznego miasta.


Zebrali i opracowali:

Marcin Szulc, Helena Brzozowska

Instruktorzy Nordic Walking oraz Fizjoterapeuci

tel: 603 728 243, 881 213 509

www.MarszPoZdrowie.pl


  • Nie miałeś nigdy do czynienia z instruktażem prawidłowej techniki Nordic Walking?
  • Czujesz, że potrzebujesz paru dodatkowych wskazówek?
  • Świetnie chodzisz, ale brakuje Ci motywacji, grupy do regularnch treningów?
  • Serdecznie zapraszamy na zajęcia szkoleniowe oraz grupowe!


Zajęcia z nami to nie tylko sucha nauka prawidłowej techniki marszu. Dodatkowo każde wyjście wzbogacamy poradami rehabilitacyjnymi, dietetycznymi, oraz podstaw dbania o własną figurę. Ponadto prowadzimy również przeróżne ciekawe ćwiczenia i zabawy integracyjno-sprawnościowe. Z nami dowiesz się jak dzięki odpowiednim ćwiczeniom z kijkami wzmocnić mięśnie całego tułowia, poprawić sylwetkę, spalić zbędne kilogramy oraz czerpać radość z każdego wyjścia!




facebook