Zostań instruktorem Nordic Walking
Wyprawa po zdrowie
Pomysł na prezent
Filmy instruktażowe
Korona Wielkopolski 2016/17

Nordic Walking dla seniora

W dzisiejszych czasach aktywność ruchowa nabiera szczególnego znaczenia. Postęp oraz rozwój technologii tak ułatwia nam życie, że ludzie stają się coraz mniej sprawni i bardziej uzależnieni od nowinek technicznych. To co kiedyś wymagało wysiłku, dziś można osiągnąć nie ruszając się z miejsca. Dodatkowo w wielu krajach, także wśród polskiego społeczeństwa istnieje przekonanie, że boisko, hala, basen, różnego rodzaju gry sportowo rekreacyjne przeznaczone są dla młodszego pokolenia, natomiast jedyna aktywność dla ludzi starszych to wygodny tapczan oraz telewizor. A przecież wszyscy dobrze wiemy, by jak najdłużej cieszyć się zdrowiem, przeciwdziałać regresowi motorycznemu, procesom starzenia musimy poświęcić więcej czasu i uwagi naszej sprawności, zarówno fizycznej jak i umysłowej. Odpowiednią wydolność i sprawność całego organizmu może zapewnić nam coraz to bardziej popularny i modny Nordic Walking, popularnie zwany marszem z kijkami. Jednak tylko odpowiednia technika chodu może zapewnić nam w pełni wykorzystanie właściwości prozdrowotnychNatomiast nieumiejętne posługiwanie się kijkami może spowodować kontuzję, bądź pogłębić nasze problemy zdrowotne.

Wypoczywaj aktywnie!
Zmniejszenie wydolności fizycznej i sprawności życiowej u ludzi w starszym wieku, wynika nie tylko z nieuniknionych procesów starzenia się ustroju, ile biologicznie nieuzasadnionej obniżonej aktywności ruchowej. Stan ten często związany jest z brakiem czasu, dążeniem do komfortu psychicznego, przejściem na emeryturę, przesadnej i często nieuzasadnionej trosce o swoje zdrowie. Taka sytuacja prowadzi tylko do jednego- utrata sprawności, a z czasem również niedołężności i kalectwa. Czas złamać stereotypy osoby starszej, pasywnej żywiołowo! Niezależnie ile mamy lat i z jakimi wzmagamy się problemamy życiowo-zdrowotnymi, aktywność ruchowa jest niezbędną częścią naszego codziennego życia! Dzięki niej poczujemy się zdrowsi, młodsi oraz pełni energi i zapału!

Nie spoczywaj na laurach!
Często słyszy się osoby, które chwalą się że są w dobrej formie, gdyż od 20 lat ważą tyle samo. Nie zdają sobie jednak sprawy, że wraz z wiekiem następuje wzrost masy tłuszczowej kosztem masy mięśniowej. Również z upływem lat nasila się proces wiotczenia mięśni oraz spada tempo metabolizmu i regeneracji organizmu. Osłabieniu ulegają mięśnie zginające szyję, mięśnie brzucha, pleców, pośladków, przykurczają się natomiast mięśnie klatki piersiowej czy nóg (kulszowo goleniowe). Wszystko te zmiany powodują patologiczne ustawianie się sylwetki, zmiany zwyrodnieniowe stawów, uciski na nerwy i dolegliwości bólowe. Na szczęście z pomocą przychodzi nam Nordic Walking. Odpowiednio wypracowana technika wybicia z tyłu kijka powoduje rozciągniecie przykurczonych mięśni klatki piersiowej oraz aktywizację mięśni pleców. Uprawianie marszów urozmaiconych wykonywaniem odpowiednich ćwiczeń siłowych i wydolnościowych, pomaga odzyskać siłę, sprawność i zdrowie. Dodatkowo podczas marszu angażowane jest ponad 90% mięśni. W rezultacie powoduje to zwiększone spalanie kalori (nawet do 20% większe niż bieganie), przy stosunkowo niższym obciążeniu układu krążenia i serca.

Przeciążony kręgosłup? Problemy z kolanami? Endoproteza?
Postęp cywilizacji oraz zmiana trybu życia na statyczny i siedzący powodują powstanie komplikacji związanych z przeciążeniami pewnych struktur. Problemy związane są głównie z dolnym odcinkiem kręgosłupa oraz stawami kończyn dolnych. Obie te struktury do odpowiedniej pracy potrzebują stabilizacji, którą zapewniają więzadła oraz mięśnie. Niestety z wiekiem tkanka łączna, z której zbudowane są więzadła zmniejsza swoją elastyczność. W rezultacie powoduje to przeniesienie roli stabilizującej stawu z więzadeł na tkankę mięśniową. Dlatego tak ważna jest ciągła praca nad odpowiednią siła oraz elastycznością mięśni, które stanowią gorset stabilizujący odpowiednią pracę stawów kręgosłupa czy kończyn dolnych. Brak ruchu, niewydolne grupy mięśniowe powodują przeciążanie tych struktur, powstanie mikro urazów i z czasem zwyrodnień. 
Kiedy natomiast mamy już do czynienia ze zmianami chorobowymi, czy nawet przebytym zabiegiem endoprotezoplastyki, nie powinniśmy zwlekać
ani chwili dłużej z rozpoczęciem regularnej aktywności ruchowej. Nordic Walking dzięki odpowiedniej pracy kijów powoduje znaczne odciążenie kręgosłupa i kończyn dolnych (do 5kg), powodując iż jesteśmy w stanie przemaszerować o wiele dłuższe dystanse bez większych dolegliwości bólowych, trenując i zwiększając przy tym naszą kondycję, sprawność oraz siłę mięśniową.

Zadbaj o swoje kości!
W tkance kostnej non stop zachodzą dwa przeciwstawne procesy- resorpci (usuwania starej tk. kostnej) oraz kościotwórcze (tworzenie nowej tk. kostnej). Nadmierna utrata gęstości kości, bądź zwolnione procesy tworzenia powodują pojawienie się osteoporozy. Poprzez regularną aktywność ruchową wzmagamy procesy kościotwórcze oraz przebudowy tkanki kostnej, powodując że nasz kościec staje się o wiele mocniejszy.

Zmiana sylwetki.
Poprzez całe życie pracujemy sobie nad zmianami naszej postawy. Związane jest to między innymi z ciągłą postawą siedzącą i przygarbioną. Skróceniu ulegają mięśnie klatki piersiowej oraz tylnej części uda. Powoduje to spłycenie oddechu, kurcze oraz bolesne punkty spustowe. Część mięśni natomiast ulega rozciągnięciu/osłabieniu, są to głównie mięśnie górnej części pleców, mięśnie brzucha czy pośladków. Poprzez osłabienie mięśni pleców zmniejsza się stabilizacja kręgosłupa, która z czasem prowadzi do zwyrodnień, dyskopatii oraz bólów. Poprzez odpowiednią pracę kijkiem za biodro powodujemy przesuwanie barków do tyłu przez co prostujemy naszą sylwetkę, rozciągamy przykurczone mięśnie klatki piersiowej oraz wzmacniamy niewydolne mięśnie pleców. Poprzez pracę ramion dodatkowo znosimy napięcie w obszarze ramion i karku (mięśnie w tym obszarze to tak zwane mięśnie stresowe- napinające się w sytuacjach napięcia psychofizycznego).



sylwetka prawidłowa                                           sylwetka nieprawidłowa


Nordic Walking, a samopoczucie.
Nie bądź obojętny wobec jesiennej handry. Regularne uprawianie aktywności ruchowej jaką jest marsz z kijkami pozwala kontrolować wagę ciała, poprawia wydolność sercowo naczyniową i ogólną odporność organizmu. Dzięki zwiększonemu wydzielaniu endorfin (hormonów szczęścia) w naszym organizmie, o wiele lepiej znosimy trudy życia codziennego, poprzez polepszenie samooceny oraz świetne samopoczucie.
Dzięki regularnym ćwiczeniom możemu kontrolować wagę ciała, poprawia się wydolność sercowo naczyniowa i ogólna odporność organizmu. Do tego dochodzi oczywiście poprawa samopoczucia i samooceny. Oczywiście podstawą sukcesu jak w każdej rekreacji ruchowej czy sporcie jest systematyczność.


Serdecznie zapraszamy na zajęcia!!!!!



Zebrali i opracowali:

Marcin Szulc, Helena Brzozowska

Instruktorzy Nordic Walking oraz Fizjoterapeuci

tel: 603 728 243, 881 213 509

www.MarszPoZdrowie.pl



  • Nie miałeś nigdy do czynienia z instruktażem prawidłowej techniki Nordic Walking?
  • Czujesz, że potrzebujesz paru dodatkowych wskazówek?
  • Świetnie chodzisz, ale brakuje Ci motywacji, grupy do regularnych treningów?
  • Serdecznie zapraszamy na zajęcia szkoleniowe oraz grupowe!


Zajęcia z nami to nie tylko sucha nauka prawidłowej techniki marszu. Dodatkowo każde wyjście wzbogacamy poradami rehabilitacyjnymi, dietetycznymi, oraz podstaw dbania o własną figurę. Ponadto prowadzimy również przeróżne ciekawe ćwiczenia i zabawy integracyjno-sprawnościowe. Z nami dowiesz się jak dzięki odpowiednim ćwiczeniom z kijkami wzmocnić mięśnie całego tułowia, poprawić sylwetkę, spalić zbędne kilogramy oraz czerpać radość z każdego wyjścia!




facebook